eerste stuk - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van omedirk - WaarBenJij.nu eerste stuk - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van omedirk - WaarBenJij.nu

eerste stuk

Door: Earnest Hemmingway

Blijf op de hoogte en volg

11 Augustus 2006 | Brazilië, Rio de Janeiro

hallo dan,
hier het eerste eerste stuk van het verslag dat er gaat komen over mijn reis naar Brasil.

het is pas dag 3 en ik mis al de boot.

Er is nog een deel van dit verhaal maar omdat het internet thuis voor geen meter op schiet doe ik het voor nu maar even zo.. dit is dus een hele rommelige versie van wat er over een paar dagen zal staan.. maar goed, zie maar wat je er mee doet! Ik leef iig nog en dat lijkt me het belangrijkst!

Daar kan aan toegevoegd worden dat het nu dag 7 is en er nog helemaal niets gebeurd is met dit verslag. Dus daarom een update.

De vlucht is vrij voorspoedig verlopen maar ja wie maalt daar nu nog om.
Ik ben op het vliegveld, dat ik overigens nogal klein vond voor een stad als rio, twee engelse meisjes tegengekomen die net als ik geen idee hadden wat ze moesten. Voor hen minder raar dan voor mij omdat zij op vakantie waren en ik een zogenaamd gepland halfjaar van studie tegemoet zie.
Het waren twee hele chille engelse meisjes die het allemaal wel best vonden en uiteindelijk hebben we met zijn drieen een kamer genomen in wat later het strand district bleek te zijn. Topplek eigenlijk. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de eerste dagen zo gaar was dat ik eigenlijk niet heel veel spannends heb gedaan met wie of wat dan ook. De eerste dag in het hotel was zo over met hangen. En de dagen erop is er niet veel meer gebeurd. Ik ben gister voor het eerst “uit” geweest, en dat kost me vandaag al de kop. Geen succes dus.

De eerste dagen verliepen snel, maar goed welke dagen niet. Ik heb nu een kamer samen met sabine een nederlands meisje dat hier iets doet aan de kunstacademie ofzo. Zij is in ieder geval al een half jaar geweest en weet een beetje hoe of wat. Moet eigenlijk zeggen dat ik daar geen moer aan heb omdat je alleen wat aan haar portugees hebt als ze er is. En dat hoeft dan weer niet de hele tijd van mij. Maar de kamer is ok. Spartaans, maar ok. Het is eigenlijk meer een flat waarvan ik de kinderkamer heb, of een soort opgedirkt schoonmaakhok. Maar het is best goedkoop en ik vind het wel best.

Pas gister heb ik het gewaagd om daadwerkelijk het strand op te zoeken voor de surf. Er is een surfbus die alles aandoet dat je wilt zien, en hij vertrekt een minuut of 3 wandelen van mijn huisje. Wat een makkie leek is een hele onderneming geworden. Vooral eigenlijk omdat de bus niet terug wilde. Of niet kwam of wat dan ook. Ik heb in ieder geval 3 uur over de terugreis gedaan. En dat in mijn overenthousiaste touristen outfit die tegen mijn eigen advies in enkel uit een tshirt bestond.
Maar natuurlijk niet enkel leed, de eerste echte golven die ik zag waren bakken zoals in de blaadjes.. ik ga zorgen dat ik nog een hele berg foto’s ga maken want dat schiet er ook een beetje bij in. Wel tegenvaller is de kou! Het water is wel ok. Maar voor lange tijd moet er toch een pakje aan te pas komen. Ga ik morgen halen. En later ook een fiets.

Een fiets is nogal nodig denk ik. Alhoewel je waarschijnlijk doodgereden wordt. Maar goed, wie nie waagt wie nie wint. De afstanden zijn allemaal een factor 10 van dat gekke dorpje delft. Je leefgebied is enorm en lopen valt dan ook enorm tegen. Ik haat lopen.

Verder gebeurd.
Geblowd op het strand twee dagen geleden. Bummer, heb na een paar hijsjes 3 uur voor me uit zitten staren naar zee. Heel vriendelijke vent, maar volgende keer denk ik ff twee keer voordat ik vanalles aanneem. De zee was wel een aangename ervaring. Het is hier trouwens winter en vrijdag lag het strand echt helemaal vol! Was ook een graad of dertig. Hmm naja ik herinner me zelf wel wat ik uitgespookt heb als ik dit lees denk ik.

Ja die mensen op het strand, dat brengt me bij de algehele vertiefdheid hier in mijn wijk. Hunx? Ik heb me een week afgevraagd waar toch alle braziliaanse chicka’s waren waar men mij al maanden voor waarschuwt. Mijn wijk zit namelijk helemaal vol zwervers, waarvan er hier echt heel veel zijn, en ander uitschot. Het rare is alleen dat ik me eerder onveilig voelde door verhalen dan mijn eigen ervaring. Naar mijn idee komt het gevaar niet van deze ranzigheid die je op straat ziet, maar van jongens op een motor die je klem rijden en weer weg zijn. Ik voel me nu na een week tegen alle adviezen in eindelijk op mijn gemak. Het is gewoon een stad, niet het eind van de wereld. Raar hoe je je eigen draai geeft, was in mijn geval niet de goede.

Tsja verder.. vind het maar raar om te beseffen dat ik hier daadwerkelijk een half jaar ga zitten. Zet me aan het nadenken over tijd op zich. Hoe lang is een half jaar?

Denk dat ik het hier even bij laat, anders wordt het een mega verhaal. Alhoewel juist de eerste indrukken het best zijn.
Landschap is fantastisch en weet ik wat allemaal, maar ik wil gewoon eerst de zee in!

De tweede van augustus.

Hallo lief dagboek, (mwoehaha moest ik even nadoen van de donald duck ofzo.. weet niet meer welk blaadje altijd ze begon.) er is weer een hoop gebeurd. Maar ach, wanneer niet, je moet immers de dag doorkomen. Ben er achter dat het vooral op mijn eigen initiatief gaat aankomen wat ik hier ga leren. Dat betekent dat ik dus ook bijna volledig zelf kan beslissen met welke kennis ik hier over zes maanden het land weer ga verlaten. Nu is het probleem al te raden, ik heb namelijk geen flauw idee wat ik van plan ben. In de eerste instantie was het plan gewoon een semester af te ronden op esdi, maar aangezien ze daar door een vier maanden durende staking de boel nogal omgegooid hebben is het een beetje aan ons zelf om er wat van te maken. Vandaag was ik heel enthousiast begonnen met het volgen van een lesje, maar alles is zo enorm vrij dat ik dat na een uur maar opgegeven heb. Ik ga gewoon net als de andere internationale studenten een lekker fuifprogramma doorlopen.

Ik heb vandaag ook eens boeken gekocht waarin ik mijn portugees een uitgeschreven zie. Helpt een hele hoop kan ik nu al vertellen. Morgen krijg ik om vier uur les. Het lijkt me voor de komende tijd nogal handig gewoon keihard portugees te gaan leren. Dan wordt alles hier wat toegankelijker. Ga morgen ook eens shoppen voor een drager voor surfplanken op mijn fietsje, moet ook uitkomst bieden. Dacht dat zelf te gaan maken, maar denk dat dat hem toch maar lekker niet gaat worden. Kost hier toch allemaal niets.

Hoorde dat die duitse kerel die hier kommt ook wel van surfen houdt dus denk dat ik met hem wel een tripje of wat kan maken. Als het niet een enorme mafkees is.
We zien wel!

Had even en algeheel dipje omdat het hier regent als de ziekte en om half zes donker is! Ja lach er maar om, het is hier echt heel hard herfst. Echt precies het moment in herfst waarvan je altijd denkt: ‘ tering het is herfst’, dus niet het leuke deel met mooie goudgele bladeren en lekker in het bos lopen. Nee, de keer dat je voor de derde keer die week met een doorweekt pak naar huis fietst.
Verder.. tsja.. t blijft toch een soort vakantie dus teveel op een dag doe ik nu ook weer niet. Heb vandaag een en ander geinstaleerd om de site van claude snel de lucht in te kunnen doen straks. En dan kan t los. Morgen ff fotowinkel halen. Dan gewoon hier lekker knutselen in de vrije tijd.

Die heb ik tot nog toe genoeg, maar daar gaat natuurlijk ook verandering in komen. Net mijn eerste praatjes met de liftman en een of andere stoelenverkoper gemaakt; heb er vertrouwen in dat het over een week of wat al aardig gesmeerd gaat lopen.

Nou goed ik ga denk ik de stad in, zie maar he.

De vijfde van augustus.

Maar lieve rene wat is er dan gebeurd??? Nou dat valt nog tegen. Er gebeurd eigenlijk tussen niets en een hele boel in.. hoe werkt dat? Nou je kijkt hier de hele dag je ogen uit naar alles dat net anders gaat dan in nederland. Dat kost energie en houdt je bezig. Maar om nou te zeggen dat ik dingen heb meegemaakt die het nageslacht nog lang zal doorvertellen.. nee.
Heb wel gister een heerlijke dag zee meegepakt die op scheveningen nog wel even op zich zal laten wachten. In ieder geval tot het plan om engeland af te zinken of voor de kust van zweden te leggen is opgevat.
De golven zijn hier zo ontzettend krachtig. Daar vergis ik me iedere keer weer in. Gewoon lekker spetteren en spatteren is hier een hele onderneming.
Maar iig super dat het een beetje lukt met het vinden van de golven. Daarbij valt het me ook heel erg mee hoeveel mensen er in zee liggen. Scheveningen met zijn rimpels van een late twintiger trekt meer mensen. Nu moet je ook niet precies in de lijn van de jongens die het echt kunnen gaan liggen, maar ach dat is overal. En over een week hoor ik daar natuurlijk ook bij.

Heb het nummer van een nederlandse hier in rio kunnen achterhalen via Dexter.. maar heb haar nog niet ontmoet. Liep gister een beetje mis. Maar ach, ik heb nog een half jaar zullen we maar zeggen. Vanavond moet er een Rave of “heevie” zoals ze dat hier noemen. Ga daar maar eens even een kijkje wagen.

Die taal is trouwens echt appart. Het probleem is de afspraak over wat een letter doet. Een woord hier betekent voor mensen gewoon wat anders. Alles op –te maak je –tzjie van. Alle eu en oa vormen betekenen gewoon wat er staat, en niet een eu zoals in deur. Niet te doen. Heb nu eindelijk les en dan begint er pas een link tussen texten en woorden te komen. Die is er namelijk op geen enkele wijze als je hier binnen komt.

Heb vandaag floor met skype gebeld. Is echt nogal top. Zij gewoon aan de lijn ik met zo een ding op mijn hoofd. Was vandaag gewoon in de middag in dat cafe en dan is het tenminste niet zo kut om je verhaal te doen. Voelde me vorige keer echt een mafkees dat ik daar een beetje in het nederlands door dat cafe zat te bleren.

Ik ga dus vanavond naar dat feest en ga het wel zien. Hoop dat ik mijn portugees skillz een beetje kan gebruiken. Die zijn ongeveer van een kind van 3 maar ach.. bezopen brazilianen gaan ook niet voor veel ouder dan 6 door.

Hasta la pasta. Ben in een uitmuntende stemming. Komt denk ik doordat ik besloten heb gewoon eerst maar eens braziliaans te gaan leren. Vond het nl nogal lastig dat je op deze universiteit zelf moet verzinnen wat je studeert.

De negende van augustus alweer.

De afgelopen dagen heb ik gevuld met hetzelfde als ik altijd doe. Heb de nederlander die dexter kende inmiddels gesproken en ontmoet en, hoe kon het ook anders, ze was erg vriendelijk en lief. Ik had zondag gewoon een beetje in zee liggen lummelen om vervolgens nog maar eens te bellen of het meisje ergens te vinden was. Nou dat was zo. Ze was zelfs om de hoek ergens in de buurt van arpoador (red. Een lekker strandje) waar ik ook was.
Langzaamaan lijkt het me niet meer nodig om iedere keer dat ik in het water lig te melden. Voor een van de laatste keren wil ik dan toch zeggen dat het erg goed toeven was aan de andere kant van de oceaan. Er zijn hier tot noch toe altijd golven geweest. Vandaag dan toevallig wel heel klein.. maar nog steeds surfbaar. Nu het toch over golven gaat, ben gister de eerste onvriendelijke man tegengekomen in het water. Hij kwam mijn richting op waar ik druk bezig was golven te ontwijken en er onderdoor te zwemmen. Gewoon zoals het hoort als je net richting het strand bent geweest. Maar nee deze vent kon niet om me heen, wat niet mijn probleem was, en begon zo hard te schelden en te tieren dat ik maar rustig wat metertjes verderop ben gaan liggen.
Zal nog wel een paar keer gaan gebeuren, maar ach.. ga denk ik ook gewoon cursus karate doen.

Enfin, het meisje.. zij was in de buurt en ik ook. Van het een kwam het ander en voor we het wisten zaten we op een terasje. Er waren ook haar vrienden waarmee ze net was wezen skaten. 3 niet hoogblonde gay-negers.
En ja hoor ze vonden me natuurlijk allemaal lekker. Langzaamaan begin ik te denken dat het hier niet voor mannen maar voor vrouwen een paradijs is. Ik wordt de hele tijd door mannen aangekeken en hier in de buurt is geen fatsoenlijke vrouw te vinden. Iedereen is dik, lelijk, vies, of alles tegelijk. Op het strand werkt dit natuurlijk anders.
Op het teras ben ik helemaal bijgepraat over rio en over het meisje marlies. Niet dat ik als een apaat heb zitten luisteren. Maar in ieder geval wist ze nog een hele berg leuke dingen en leuke mensen die ik zowieso moest kennen. Ik ga kijken wat er van komt, ze wist nog een aantal top feestjes in de bergen op afgelegen gronden dus ik ben beniewd!

Verder ben ik gister op het strand een Hicardo tegen gekomen. Tenminste zo noemt ie zichzelf. De R bestaat hier niet. Hij wist ook alles dat je moest doen.

Hmm verder weet ik t allemaal niet helemaal. Wil jullie allemaal zien en spreken, maar ik kom er helaas niet eerder voor terug. Tegen de tijd dat jullie dit lezen heb ik internet en ben ik ook altijd te bereiken mocht je dat willen. Mocht je dat niet willen dan moet je dat ook vooral niet doen!

Dikke zoen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2007

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

28 December 2006

triest bericht

14 November 2006

kort verhaal

13 November 2006

lang verhaal

13 Oktober 2006

Pantanal, Terschelling en Bonito

Actief sinds 31 Juli 2006
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 4498

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: